RGB to skrót, który pochodzi od angielskich nazw kolorów: Red, Green i Blue. Paleta powstała w oparciu o właściwości odbiorcze ludzkiego oka. Barwy w tej przestrzeni tworzy się w oparciu o mieszanie trzech wiązek światła – czerwonej, zielonej i niebieskiej. To one stanowią bazę całej palety kolorystycznej. Na ich podstawie, po prawidłowym wymieszaniu ze sobą, otrzymujemy pozostałe barwy. Nałożenie na siebie tych trzech odcieni w najniższym zakresie daje czerń, a w najwyższym biel. Z RGB korzysta większość współczesnych urządzeń elektronicznych (m.in. monitory, TV czy ekrany smartfonów).
CMYK to natomiast skrót, który również podchodzi od angielskich nazw kolorów, ale nie trzech a czterech: Cyan, Magenta, Yellow i Black. Paletę tę tworzą więc cztery podstawowe kolory: błękit, amarant, żółć i czerń. Zbiór tych barw jest wykorzystywany do wydruków wykonywanych wszystkimi rodzajami urządzeń. Odcień zbliżony do czerni uzyskujemy poprzez zmieszanie trzech pierwszych kolorów bazowych, jednak z powodu braku opłacalności, w celu zmniejszenia kosztów produkcji stosuje się inne rozwiązanie. W urządzeniach drukujących montowany jest dodatkowy pojemnik, już z gotowym do użytku czarnym tuszem.
Mając na uwadze, że innej palety używamy do wyświetlania na urządzeniach a innej do druku na papierze, pliki przeznaczone do druku przygotowuje się w przestrzeni CMYK. W ten sposób zapisujemy je np. w Photoshopie lub Illustratorze. Jeśli natomiast przygotowujemy je w palecie RGB, nie możemy zapomnieć o przekonwertowaniu grafiki na paletę CMYK, w celu sprawdzenia przed oddaniem do druku, czy efekt jest zadowalający.
Często sprzedajemy produkt właśnie poprzez kolory. To one podświadomie oddziałują na klienta i zachęcają do zakupu. Kluczowe może okazać się chociażby pudełko, w które produkt jest zapakowany. Przechodząc z kolei do reklamy, posługując się np. wizytówką w barwach, które sprawią, że zostanie lepiej zapamiętana niż wizytówka konkurencji, możemy zyskać nowego klienta. Mając do wyboru dwie wizytówki i pozytywne opinie o obu firmach, klient skorzysta z tej, która będzie dla niego po prostu ładniejsza (bardziej do niego przemówi).
Teraz już wiesz jak zabezpieczyć się przed potencjalnym rozczarowaniem i wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Starannie sprawdzaj projekt przed oddaniem do druku i ciesz się pełnią barw na realizacji. Pamiętaj jednak, że na monitorze kolory zawsze będą sprawiać wrażenie bardziej „żywych” za sprawą emitowanego światła, które zwiększa intensywność i nasycenie barw.
Przejdź do naszego katalogu, by dodać produkty do zapytania lub wyślij zapytanie bez produktów.
|