​Spad - co to takiego?

​Spad - co to takiego?
Obracając się w branży produkującej wszelkiego rodzaju ulotki, wizytówki, naklejki czy nadruki na pewno spotkałeś/aś się ze słowem spad. Niejednokrotnie mogło zostać pominięte, zupełnie nic się z tego powodu nie stało, nie było żadnych konsekwencji. Więc po co się przejmować? A no spieszymy z wytłumaczeniem.

Czym jest spad ?

Spad to słowo używane w poligrafii i oznacza nic innego jak obszar, który jest częścią grafiki, nie mniej jednak zostaje odrzucony przy efekcie końcowym, czyli po cięciu arkusza. To właśnie spady dbają o to, by finałowa wizualizacja była ładna, estetyczna i w 100% spełniała oczekiwania klienta. Pewnie nadal myślisz sobie, po co Ci te spady, skoro zostają odrzucone - nie są brane pod uwagę przy finalizacji zamówienia… Są one bowiem marginesem błędu, który maszyna może popełnić w trakcie pracy. W końcu to tylko maszyna, więc precyzyjność raz na jakiś czas może się nieco pogorszyć.

Jak przygotować projekt biorąc pod uwagę spad?

Wystarczy, że będziesz pamiętać o trzech obszarach. Wizualizacja jest prosta, więc szybko wyjaśnimy o co z nimi chodzi. Zaczniemy od najbardziej wewnętrznego obramowania:

  • Wewnętrzny margines - jest to pierwsze od wewnątrz obramowanie, będące granicą wszystkich niezbędnych informacji, które muszą zostać w pełni umieszone na projekcie np. logo, tekst i inna grafika
  • Linia cięcia - linia obramowania, która szablonowo powinna wyznaczać rzeczywiste granice projektu już po dokonaniu cięcia
  • Linia spadu - jest to granica grafiki, która zawiera tło, ale z góry zakłada się, że zostanie ono pominięte w końcowej fazie. Dzięki temu obszarowi pozbędziemy się jedynie fragmentu obszaru od lini spadu do faktycznej lini cięcia nie tracąc przy tym istotnych informacji i pozostawiając wizualizacje estetyczną.

Format brutto i netto

Na pomoc w łatwym zapamiętaniu czym różni się format bez spadów i ze spadami przychodzą pojęcia format brutto i format netto. Format brutto oznacza projekt ze spadami - skoro brutto kojarzy się z całkowitą płacą, przed potrąceniem obowiązkowych opłat, to łatwo można skojarzyć z projektem o całkowitym formacie, przed pozbyciem się spadów. Gdy obetniemy spady, otrzymujemy mniejszy projekt, tak samo jak netto oznacza kwotę mniejszą o VAT. Podsumowując: warto utożsamiać spady z VATem.

Wielkość spadów

No dobrze, to przejdźmy do meritum - jak duże powinny być spady? Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ jak większość rzeczy - to zależy. A no zależy od wielkości projektu, który chcemy zrealizować. Jeśli mówimy o małej wizytówce bądź np. ulotce, to 2 mm z każdej strony w zupełności wystarczą. Średnie formaty lepiej zabezpieczyć ok. 4 mm marginesem błędu, natomiast wielkoformatowe wydruki nawet do 3 cm.


Na szczęście większość (jak nie wszystkie) firmy zajmujące się drukiem zwracają szczególną uwagę na pady i oddają do poprawy projekty, które nie mają ich uwzględnionych. Nie tylko ratują przy tym potencjalnego klienta, ale chronią się również przed późniejszym niepożądanym rozczarowaniem klienta, który nieświadomy własnej winy nie skorzysta ponownie z usług danej firmy. Mając na uwadze, jak ważne są spady, możesz od razu uwzględnić je w projekcie i zaoszczędzić czas na późniejszych koniecznościach poprawek.

Przejdź do naszego katalogu, by dodać produkty do zapytania lub wyślij zapytanie bez produktów.

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.